تکمیل خطوط مترو در اولویت شهرداری تهران

تازه ها و اخبارتکمیل خطوط مترو در اولویت شهرداری تهران

تکمیل خطوط مترو در اولویت شهرداری تهران

497
1399/10/07

دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران، به همراه دکتر سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در ارتباط با بازدید از خط 6 متروی تهران، گفت: شرایط اقتصادی کشور سخت شده ولی نمی¬توان به این بهانه کارها را متوقف کرد و دست از فعالیت کشید. متروی تهران یک پروژه بزرگ ملی است و نباید آن را در مقیاس محلی دید.

وی افزود: در نظر سنجی که از شهروندان تهران به عمل آمد، آنها ترافیک و آلودگی هوا را دو مشکل اصلی تهران عنوان کردند و توسعه مترو می¬تواند این دو مشکل را در تهران به حداقل برساند. حناچی از مدیران مترو خواست با دعوت از هیئت دولت برای بازدید از خطوط در حال ساخت مترو، آنها را با این پروژه عظیم و تاثیر آن بر رفاه مردم آشنا کنند و ادامه داد: هم اکنون برخی مناطق مثل 22 از نظر دسترسی های ناوگان حمل و نقل عمومی شرایط خوبی ندارند و لازم است که این خطوط برای تسهیل تردد همشهریان در این مناطق هر چه زودتر به بهره برداری برسد.
حناچی در ادامه گفت: خط 6 یکی از طولانی¬ترین خطوط تهران است و از دولت آباد تا سولوقون می¬رود و از پنج منطقه بزرگ تهران عبور می¬کند. این خط با هفت خط دیگر مترو تلاقی دارد که نقش عمده¬ای در جابجایی مسافران دارد و دایره خطوط مترو را تکمیل می¬کند. اما برای بهره برداری از این خط مشکلات مالی برای تامین تجهیزات وجود دارد.
شهردار تهران گفت: حمل و نقل عمومی مهم¬ترین موضوع شهر تهران است اما بودجه شهرداری تهران برای توسعه مترو کافی نیست و این موضوع حاکمیتی است و باید با اولویت به آن پرداخته شود.
حناچی با اشاره به اینکه توسعه خطوط جدید مترو با بودجه عادی شهرداری تهران امکانپذیر نیست، در خصوص افتتاح هر ماه یک ایستگاه که وعده آن داده شده بود گفت: تا ایستگاه امام حسین این اتفاق افتاد، بسیاری از ایستگاه¬ها تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته¬اند ولی به  دو دلیل این اتفاق نیفتاد، وعده بانک آینده و بحث تحریم بود. وی ادامه داد: قبل از تحریم 50 درصد هزینه¬ها تنها به عهده شهرداری بود، در شرایط کنونی با شرایط قیمت ارز این مساله امکان پذیر نیست.
سید مناف هاشمی، معاون شهردار تهران، در حاشیه بازدید از نیمه¬ی شمالی خط 6 مترو با اشاره به پیشرفت بیش از 93 تا 95 درصدی این خط گفت: مهمترین مسئله در این خط، تامین تجهیزات، تاسیسات اعم از فنی و پله¬های برقی بوده که نیازمند تامین منابع مالی است.

وی با بیان اینکه 5 ایستگاه در نیمه¬جنوبی خط 6 مترو پیشتر به بهره¬برداری رسیده است، گفت: این خط از شمال¬غرب پایتخت(کوهسار) آغاز و به طول 32 کیلومتر در پایان به دولت-آباد می¬رسد که بهره¬برداری از 2 ایستگاه دیگر در نیمه¬جنوبی و 4 ایستگاه در نیمه شمالی تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.
هاشمی با بیان بر اینکه توسعه مترو به عنوان اولویت نخست مدیریت شهری مورد تاکید است، تصریح کرد: معتقدم ازطریق منابع مالی شهرداری تهران، بودجه تخصیص یافته از سوی دولت، فروش اوراق مشارکت و درآمد حاصل از مجتمع¬های ایستگاهی می-توانیم منابع مورد نیاز توسعه، تکمیل و بهره¬برداری از خطوط در دست اجرا را تامین کنیم.
معاون شهرداری تهران ابراز امیدواری کرد، اوراق مشارکت سال 99 هم رقم خوبی است که در حال رایزنی با وزارت کشور به منظور تحقق سهم شهرداری تهران هستیم. اوراق مشارکت مذکور، پشتوانه بسیار خوبی برای مترو تهران است که در سایه حمایت دولت که بالغ بر 50 درصد ضمانت اوراق مشارکت را برعهده دارد، می-توانیم به نتایج مطلوبی در توسعه و بهره¬برداری از خطوط در دست احداث برسیم.
انتظار می رود با عزم جدی و همت بلند مدیریت شهری و مسئولان دولتی، متروی تهران مراحل تکمیل و توسعه را برای بهره برداری شهروندان، سریع تر طی نماید.
منابع:
- شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، 1399.
- خبرگزاری مهر، 8 خرداد 1399، 8 تیر 1399.
- ایسنا، 25 خرداد 1399.
 
امتیازدهی:

دیدگاه‌ها